Zakelijk bloggen: waarom jij dat als ondernemer ook wilt doen.

Zakelijk bloggen: waarom het jouw onderneming een echte boost kan geven

Een beetje online stukjes schrijven die niets opleveren. Als je als ondernemer zo over zakelijk bloggen denkt, trek je toch echt aan het verkeerde eind. Nee, op korte termijn levert zakelijk bloggen meestal niets op. Het kost tijd en creëert geen directe inkomsten. Maar op de lange termijn heeft het enorm veel voordelen voor je business. Ben je als ondernemer nog niet begonnen met zakelijk bloggen? Dan laat ik je graag zien waarom je vandaag nog ermee wilt beginnen.

Waarom bloggen nog altijd héél veel invloed heeft

Reisorganisatie Voigt Travel vroeg in de zomer van 2018 verschillende Nederlandse reisbloggers op persreis naar Noord-Europa. Het doel? Om mensen te laten zien dat zij de experts zijn als het aankomt op reizen naar unieke bestemmingen in dit gebied. Een flink aantal reisbloggers, zowel bekende als minder bekende, vloog voor een aantal dagen deze kant op. Enthousiast schreven zij over deze bijzondere reiservaring op hun blogs en deelden tegelijkertijd hun artikelen erover op social media.

Het resulteerde erin dat Voigt Travel door deze samenwerkingen in de Social Top 30 van Emerce terechtkwam van Nederlandse reismerken die het best presteerden op het gebied van online berichtgeving. Daarmee wisten ze een grote groep nieuwe potentiële reizigers te bereiken en stonden ze ineens tussen invloedrijke bedrijven als KLM, Djoser en Skyscanner. Wie nu nog beweert dat bloggen geen invloed zal hebben, moet zich toch eens achter de oren krabben.

Voor iedereen een goede deal

Bovenstaand verhaal is vooral een voorbeeld van hoe andere bloggers jouw onderneming een flinke boost kunnen geven. Maar je ziet dat het twee kanten op werkt: Voigt Travel heeft op deze manier flink geïnvesteerd in de juiste marketing. En de bloggers zelf hebben, doordat ze hun expertise in onder andere het schrijven van de juiste content en het bereiken van de juiste doelgroep door hun eerder geschreven blogs konden laten zien, deze mogelijkheid gekregen.

Dat laatste is precies wat jij als ondernemer in eerste instantie ook wilt bereiken. Maar zakelijk bloggen heeft op de lange termijn echt nog veel meer voordelen voor jouw onderneming dan je in eerste instantie misschien zou denken. Ik kan er zo een rits opnoemen als ik dat zou willen, maar de volgende vijf redenen zouden er al genoeg moeten zijn om je over de streep te trekken.

5 redenen waarom je vandaag nog wilt beginnen met zakelijk bloggen

Je bent als ondernemer online steeds beter te vinden

Met elke blogpost die je schrijft, laat je weer een stukje informatie achter voor Google. Als je dan ook nog eens goed nadenkt over al deze blogposts en precies de informatie erin verwerkt waarnaar jouw klant op zoek is, dan wordt jij steeds beter en vaker gevonden online.

Als jij als reisorganisatie autoreizen aanbiedt naar Spanje, dan wil je daarop gevonden worden in Google. Mensen zoeken in dat geval misschien op ‘autoreizen Spanje’ of specifieker: ‘autoreizen Andalusië’. Hoe meer jij je verdiept in op welke onderwerpen jouw klanten zoeken in Google en hoe meer jij over die onderwerpen schrijft, hoe sneller ze bij jouw bedrijf uit zullen komen. Dat brengt dan weer het volgende voordeel met zich mee:

Je wordt gezien als een expert door jouw klanten

Dit artikel is een van de eerste blogposts die op Fernweh Media verschijnt. Grote kans daarom dat jij mij (nog) niet als expert ziet als jij alleen naar mijn blogpagina kijkt. Zo realistisch ben ik ook wel. Maar wat nu als jij allemaal doorverwijzingen in dit artikel vindt naar andere blogposts die ik geschreven heb met waardevolle informatie voor jou als potentiële klant? De kans wordt dan al veel groter dat jij denkt: hé, die heeft er eigenlijk best wat verstand van. Hierdoor zou jij meer vertrouwen in mij krijgen en sneller geneigd zijn mij hulp in te roepen. Dus ja, ik ga zeker nog even verder met bloggen ;-).

Je ontwikkelt meer engagement met de lezers

Door waardevolle informatie te delen blijven potentiële klanten langer op jouw website hangen. Als je dit dan ook nog combineert met een goede social media-strategie en zorgt dat je persoonlijk contact met de lezers onderhoudt, creëer je steeds meer engagement. Lezers zullen jouw onderneming steeds meer als merk gaan zien en voelen zich betrokken bij jouw onderneming. Ze zullen vervolgens ook veel sneller geneigd zijn om jouw dienst of product af te nemen. Daarover gesproken:

Je vergroot je kans om je product of dienst te verkopen

Mensen die op Google zoeken naar ‘autoreizen Spanje’ doen dit omdat ze al een idee in hun hoofd hebben: ze willen op autovakantie naar Spanje. En jij kan ze hiermee helpen. Ten eerste dus door waardevolle informatie te schrijven, ten tweede door je te profileren als expert en ten derde door meer engagement met ze te ontwikkelen. Maar ook door de manier hoe je je blogs schrijft. Is je artikel een grote verkooppraat? Grote kans dat de lezer afhaakt. Denk je er helemaal niet aan om jouw product of dienst te verkopen? Gemiste kans!

In zakelijk bloggen is het altijd het beste om een eerlijk en oprecht artikel te schrijven waar mensen écht iets aan hebben. Maar als ondernemer wil je natuurlijk wel graag dat ze iets meer doen dan alleen jouw blogpost lezen. Daarom kan het geen kwaad om een subtiele verwijzing naar jouw product of dienst in sommige blogartikelen te verwerken. Jij kunt ze tenslotte verder helpen met hun probleem!

Je maakt meer kans op PR

Als je veel gevonden wordt in Google en overkomt als een echte expert, dan is de kans groot dat media je ook steeds sneller gaan vinden. En zo kan het ineens gebeuren dat ze je gaan benaderen voor een interview of jouw dienst of product delen met hun lezers. Dat kan jou fijn wat gratis PR opleveren!

Wil je als ondernemer de eerste stappen zetten in het zakelijk bloggen, maar weet je niet precies waar je moet beginnen? Ik help je graag om deze eerste stappen te zetten. Samen met jou kijk ik naar een contentplan dat precies bij jouw reisonderneming past en waarmee jij lezers en dus mogelijke klanten gaat trekken. Neem contact met mij op als je graag meer informatie wilt hebben.

Geen reactie's

Geef een reactie